Sverigebesök

Så for vi då till Sverige på vår/vinterbesök igen. I år hade vi valt att lägga besöket två veckor senare eftersom vi förra året drabbades av influensan. Smart drag kanske för inte blev vi sjuka. Vi åkte bil till Marmari, färja till Rafina, taxi till Atens flygplats, flyg till Arlanda.  Marianne tog bussen till Uppsala och mamma Inga-Lisa medan Rolf tog buss till Stockholm och sedan tåget till Eslöv där Johan mötte med bil! Resan är omväxlande men som senare visade sig hade vissa följder.

JAG, ROLF, for till Johan,Anna, Sam och Lovis i Östra Strö och eftersom det var helg fick jag ju tid med dom alla. Vädret var för årstiden behagligt, tror jag, och våren var på gång. Det är bara att konstatera att det händer mycket på ett halvår med barnen.

Efter två dagar satte jag mig på tåget och for till Kalmar där Erik väntade med bilen för vidare transport till Södra Lindby på Öland. Nu blev det vardag så jag följde Tindra och Alex till dagis/skola. En fin skola med bra atmosfär. På tisdag var Erik hemma så det blev en hel del täljstenssnack när barnen var på skolan. På eftermiddagen var det ridning för barnen där Jasmin och Erik fick vara med och leda hästarna. Följande morgon tog jag Silverpilen till Stockholm, en bussresa på fyra timmar.

Jag kom upp lagom för att hämta Vilda på skolan och Ziggy på dagis. Nästa dag, efter att jag lämnat av barnen, blev det shopping och en trevlig lunch med en gammal vän på stan. På kvällen fixade Mats en middag som vi åt tillsammans med Jannis, Anna och deras barn, nio stycken runt bordet.

JAG, MARIANNE, umgicks först med Inga-Lisa några dagar. Eftersom vädret var härligt tog vi en rullstolspromenad till kyrkogården via blomsteraffären och kom hem med bl.a. tre orkidéer. Söndagslunchen intogs hos Matilda och Johan i Storvreta tillsammans med lillebror Åke, Magnus och Caroline. Hela måndagen rullstols-shoppades det i Gränby centrum, outtröttliga I-L (95 år) handlade både ny topp och skjorta, som jag sydde upp på tisdagen innan jag for till Stockholm ett par nätter för att träffa Emil/Maja/Magnus och Caroline. Det blev innebandymatch med Emil och läxförhör och fläskpannkaksbak med både honom och Maja -underbara ungar! Torsdag morgon tog jag tåget tillbaka upp till Uppsala och gjorde stan osäker några timmar tillsammans med Matilda och Linus. Två härliga dagar med Linus och Hannes och naturligtvis deras föräldrar Matilda och Johan. Lördag morgon var Storvreta vitt av snö och jag tog tåget till Stockholm där Roffe och Vilda mötte upp.

ROLF: På lördagskvällen blev det sedan gemensam middag med Magnus, Caroline, Ann-Marie (C:s mamma), Emil, Maja, Mats, Sandra, Vilda, Ziggy, Marianne och jag, 11 stycken.  Mats och Magnus hade tillbringat nån timme i Hötorgshallen och handlat fantastiska råvaror till middagen som dom varsamt fixat en utsökt middag av. ”Våren” hade dock lurat mig (Rolf) att gå omkring och bli kall och med en massa sitta i olika fordon och ligga i olika sängar, hade det gett mig en rejäl nackspärr, så jag fick delta i middagen med huvudet i ”låst” läge. Söndagen avslutade vi med ytterligare en middag denna gång hos Tommi, Malin och Axel nu blev vi bara nio runt bordet men delikat mat som vanligt!

Följande morgon tar vi en taxi till Arlanda för hemfärd till Karystos. Det har snöat på natten och vi lämnar ett vitt Sverige med nyavfrostade vingar på planet för den fyra timmar långa resan till Grekland. Vi landar i strålande sol och 20 grader varmt, en ordentlig kontrast, Vi är tillbaka i hemmet redan kl 16.30 efter att ha hämtat upp Kanela på stan, en total restid på 9 h och 45 min.

Vårt besök i Sverige innebar, som framgår av texten, massvis med varma möten. Det är bara att konstatera att vi är lyckligt lottade!

Lovis anmäler sig till sin karatelektion och pappa Johan övervakar

Sam gör grimaser till Lovis stora glädje

Erik, Jasmin med Märta en Rodhesian Ridgeback på en solig promenad på sydligaste Öland

Alex rider under Jasmins koll

Tindra har en lite större häst och Erik kollar

Mor/svärmor still going strong in mind lite mindre stong i kroppen

Marianne och Linus tittar på änderna på Fyrisån

Mormor och Hannes chillar i soffan och tittar på TV

Matilda och Linus tittar på Marianne (mamma/mormor)

Farfar upp och ner för Vilda och Ziggy

Vi hade en häxa på middag en dag. Hon blev grön i ansiktet av all sallad

Middag hos fam. Wålsten/Björkholm

And in Googl English!

So we went then to Sweden in the spring / winter visit again . This year we had chosen to visit two weeks later because last year we were hit by the flu. Smart move maybe, we were not sick. We went by car to Marmari , ferry to Rafina, taxi to the Athens airport, flight to Arlanda. Marianne took the bus to Uppsala and mother Inga-Lisa while Rolf took the bus to Stockholm and then the train to Eslöv where Johan met up with the car! The trip is varied but which later turned out had certain consequences.

I , ROLF , went to Johan , Anna, Sam and Lovis in Östra Strö and since it was weekend , I got the time with them all. The weather was pleasant for the season , I think, and spring was in the air. It is only to say, that it happens a lot in six months with the kids.

After two days , I sat on the train and went to Kalmar where Eric was waiting with the car to be transported to Southern Lindbyvägen on Öland. Now it became everyday so I followed Tindra and Alex to daycare / school . A fine school with a great atmosphere. On Tuesday , Eric was home so it was a lot of täljstenssnack when the kids were at school. In the afternoon , it was riding for the kids where Jasmin and Erik got the opportunity to lead the horses . The following morning I took the Silver Arrow to Stockholm , a bus trip in four hours.

I came up just in time to retrieve Vilda at school and Ziggy in kindergarten. The next day , after I left the kids , there was shopping and a nice lunch with an old friend in town. In the evening swung Mats one dinner we ate along with Yannis, Anna , and their children , nine around the table.

I , MARIANNE , socialized first Inga-Lisa a few days. Because the weather was beautiful , we took a wheelchair walk to the cemetery through the flower shop and came home with including three orchids. Sunday lunch was served at Matilda and John in Storvreta along with little brother Åke , Magnus and Caroline . The whole of Monday wheelchair shopping it in Gränby center , tireless I-L (95 years ) traded both new top and shirt that I sewed up the Tuesday before I went to Stockholm a couple of nights to meet Emil / Maja / Magnus and Caroline . It became floorball match with Emil and homework and fläskpannkaksbak with both him and Maja- wonderful kids! Thursday morning I took the train back up to Uppsala and made the city unsafe for a few hours along with Matilda and Linus . Two lovely days with Linus and Hannes and of course their parents Matilda and John. Saturday morning was Storvreta white snow and I took the train to Stockholm where Roffe and Wild met up .

ROLF : On Saturday night , it was then shared dinner with Magnus , Caroline , Ann-Marie ( C’s mom ) , Emil, Maja , Mats , Sandra , Wild, Ziggy , Marianne and I , 11 pieces . Mats and Magnus had spent some hours in Hötorgshallen and  bought fantastic ingrediens to the dinner as they gently fixed a delicious dinner of . ”Spring ” , however, had cheated me ( Rolf ) to walk around and get cold and with a lot of sitting in different vehicles and sleeping in different beds, it would have given me a nasty stiff neck , so I had to attend the dinner with the head in the ”locked ” mode. On Sunday , we ended with another dinner , this time at Tommi , Malin and Axel now we were only nine around the table but delicious food as usual!

The following morning , we take a taxi to the airport for the journey home to Karystos . It has snowed at night and we leave a white Sweden with nyavfrostade wings on the plane of the four -hour trip to Greece. We land in brilliant sunshine and 20 degrees , a good contrast , we are back home already at 16.30 after having picked up Kanela on the town, a total journey time of 9 hours and 45 min .

Our visit to Sweden meant , as indicated in the text , lots of warm encounters. It is only to say that we are fortunate !

This entry was posted in Dagbok. Bookmark the permalink.